Om kvinnor bär byxor?

Kommer från en grundläggande Baptist Bakgrund vi alltid fick lära sig att kvinnor inte ska bära byxor. Enligt våra pastorer orsaken till detta är att Bibeln säger i Femte Mosebok 5: 22 att "kvinnan inte ska bära det som till en man hör, får varken en man sätta på en kvinnas plagg: för alla som gör så är styggelse Herren, din Gud "

Jag kommer inte att ge en fördjupad teologisk diskussion här, men jag planerar att göra det inom en snar framtid. Men jag undrar bara om den här versen gäller kvinnor som bär byxor som är tillverkade av enbart för kvinnor. Några dogmatiska predikanter skulle svara jakande, men är vad de säger bibliskt korrekt?

Vad hänför sig till mannen eller kvinnan är begränsad till den kultur och traditioner i ett visst samhälle och ålder. Vi kan inte fastställa en uppsättning regler och domare som tillhör vem. Detta skulle kunna syssla skulle legalism som strider mot vad kärnan i kristendomen egentligen är.

Till exempel skotska män bär "kiltar" under speciella tillfällen. Den skotska kiltar ser ut som en kvinnas kjol.

Det fanns en tid i vår historia när män bär en korsett för estetiska ändamål. I modern tid några män bär korsetter för medicinska ändamål.

Tunikor, som ser ut som en kvinnlig blus bars under det grekiska och romerska tider och alla i hela medeltiden.

Fram till idag i vissa delar av Asien, delar av Afrika, och på många Pacific Islands män fortfarande bär traditionella "Sarong" som är ett stort ark av material, ofta lindad runt midjan och bäras som en kjol.

Även människor i Bibelns länder fram till idag bära samma gamla kläder och båge att människor i antiken bar.

Om vi ​​skulle döma män som bär kilt, sarong, tunika och kläder med vår egen västerländska kultur och tradition, kan man säga att dessa människor är i strid i Femte Mosebok 22:05 eftersom enligt vår kultur är dessa typer av kläder i samband med vad våra kvinnor bär.

Det finns byxor som är tillverkade av enbart för kvinnor, innan vi använder Deutornomy 22:05 för att döma kvinnor som bär byxor, måste vi kolla vad det verkligen innebär och anser att den kontextuella och kulturella bakgrund som omger versen. Mycket kan sägas teologiskt om detta ämne och jag vill ta itu med detta i framtida inlägg.

Gillar du vad du just läst? Kolla dessa!

Horizontal line yellow

zmd
Hej! Mitt namn är Zigfred Diaz, Tack för att du besöker min personliga blogg! Aldrig missar en post från den här bloggen. Prenumerera på min fulla flöden gratis. Klicka här för att prenumerera på zdiaz.com via e-post

Du kanske också vill besöka mina andra bloggar. Klicka här för att läsa investera beståndet marknadsföring . Klicka här för att läsa mer om hur du Tjäna pengar på nätet . Besök min resa blogg för att lära sig mer om bra erbjudanden idéer .

Horizontal line yellow

10 Responses to "Ska kvinnor bär byxor?"

  1. Två ord ... "fri vilja"

    hehehe

  2. Jesus hade en klänning och det var normalt under den tiden. Kvinnor hade också liknande kläder. I vår nuvarande kultur, om en man bär en klänning, han betraktas som en "cross-dresser".

    I grunden var Bibeln skriven århundraden sedan, vilket återspeglar en mycket, mycket gammal kultur. Många regler och övertygelser inte kan tillämpas till vårt moderna samhälle.

  3. Elizabeth Delahos den 31 jul 2008 kl 19:11

    Personligen tror jag att skriften betyder att en man inte målmedvetet ska försöka se ut som en kvinna, inte heller en kvinna avsiktligt ser ut som en man. Det bör det finnas en skillnad, men jag inte tycker att det har att göra med en artikel av kläder, som en kjol för om man verkligen ville få teknisk om det, så ingen ska byxor eftersom Jesu tid var hade kläder, Ingen hade byxorna .. Det fanns inte ens en skillnad då. Det går mycket djupare i hur vi uppfattas, precis som kvinnor inte borde klippa sitt hår eftersom det är deras härlighet och män bör därför långt hår på en man är en styggelse.

  4. zigfred den 31 juli 2008 kl 23:31

    Elizabeth: Jag håller med. Tja en del predikanter är bara så dogmatisk att de generalisera att alla byxor är för män. Hur är det med de där byxorna uteslutande för kvinnor som Square Pants? Jag hatar bara legalism.

  5. Roxanne Roz den 9 Augusti 2008 kl 04:38 am

    Elizabeth: "eftersom långt hår på en människa är en styggelse." Utom kanske när du gjorde en nasir löfte. LOL. Däremot håller jag med ert uttalande om "en människa ska inte målmedvetet försöka se ut som en kvinna, inte heller en kvinna avsiktligt ser ut som en man" lite

    Zigfred: "Vad hänför sig till mannen eller kvinnan är begränsad till den kultur och traditioner i ett visst samhälle och ålder. Vi kan inte fastställa en uppsättning regler och domare som tillhör vem. Detta skulle kunna syssla skulle legalism som strider mot vad kärnan i kristendomen egentligen är. "

    Hej, predika på, broder. Jesus riktade framför allt de skriftlärda och fariséerna, väl respekterade religiösa ledare i sin tid, som höll till skrivelsen av den mosaiska lagen men de missade Guds hjärta.

    Matteus 23:23 (Levande Bibeln)
    "Vad sorg väntar lärare i religiös lag och du fariséerna. Hycklare! För dig är noga med att tiondet även de minsta inkomsterna från ditt örtagårdar, [a] men du ignorerar de viktigaste aspekterna av lagstiftning rättvisa, barmhärtighet och tro. Du bör tionde, ja, men inte försumma de mer viktiga saker. "

    Predikanter / kyrkor som är för formalistiska ... det finns fler viktiga frågor att ta itu med än byxor / kommer att moviehouses / etc. Det handlar alltid ner till frågor av hjärtat ... liknande stolthet. Du kanske tänker på dig själv som en självgod, fromme gudsman, gå till kyrkan alltid ge din tiondet men är högdragen och högmodig och dömande .... du är så skyldig som fariséerna var!

    Du får inte gå till biografer, men i ramarna för ditt eget hem, titta på gränsfall pornografiska filmer, eller kanske till och med surfa vuxna webbplatser, eller kanske bara titta på en kvinna med lust i dina ögon .... då du saknar den större bild!

  6. zigfred den 11 Aug 2008 kl 14:15

    Roxanne: jag definitivt håller med!

  7. pastor walter Jackson 18 Juni 2009 kl 16:19

    ja alla kvinnor ska bära kort klänning och snäva jeans ... gud DONT titta på vad vi bär, men vad i hjärtat .. min e om du har problem med att veta gud ord.

  8. Roxanne Roz den 20 Okt 2009 kl 03:13 am

    zigfred: Du kan vidarebefordra detta till den e förra commenter?

    @ Pastor Walter:

    Jag påstår inte att kvinnor bär tajta smala jeans och korta klänningar. Jag bara angriper frågan om legalism. Kristendomen handlar alltid om behaga Gud, inte män. Män har lagt till ytterligare regelverk, lägga till skrivelsen av lagen.

    De två viktigaste kommandona av alla de judiska lagar som Jesus sade skulle 1. älska Gud av hela ditt hjärta / soul / kropp / sinne, 2. älska din nästa som dig själv.

    När det gäller frågorna om klänningen särskilt med kvinnor, # 2 kommandot här skulle innebära en kvinna, vet att män är mer visuella, och därför kan enkelt synd med lust från vad de ser, då kärleksfulla sak att göra vore att klä sig med blygsamhet. Den fråga att ställa här är, som en kvinnor: "Är jag förband för att vara attraktiva eller väcka uppmärksamhet?". Det är en stor skillnad där.

    Dressing vackert är en kärleksfull sak att göra, särskilt med kvinnor i äktenskap ... de tenderar att bortse från hur de ser ut och misslyckas i detta område för sina män. Men förband för att väcka uppmärksamhet med störtar necklines, korta kjolar och tajta jeans ... ja, då det är en annan fråga ....

  9. Roxanne: Visst. Inga problem

  10. Du är så rätt! De bör kalla det tradition inte kristendomen! De har kostat så många en chans att frälsning genom att köra dem innan de har en chans att höra Guds ord!

Lämna ett svar